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ISSN : 1598-4540(Print)
ISSN : 2287-8211(Online)
Journal of Korea Game Society Vol.18 No.5 pp.67-76
DOI : http://dx.doi.org/10.7583/JKGS.2018.18.5.67

A Study on User Performance Level according to Presence or Frequency of Providing Leaderboard in the Game

Su-Jong Seo**,Ji-Yeon Jeong**,Eun-Kyoung Kim*,Ye-Jin Han*,Jong In Choi***,Jong-Hyun Kim****,Jung Lee,Sun-Jeong Kim*
Dept. of Convergence Software, Hallym Univ.*, Dept. of Interaction Design, Hallym Univ.**, Major of Game Contents, Youngsan Univ.***, Dept. of Software App., Kangnam Univ.****
Corresponding Author: Sun-Jeong Kim(Hallym University)

Abstract

The interaction between users and games is an important factor in game development. In this paper, we consider Leaderboard UI in shooting game and study user's performance level according to presence or frequency of providing Leaderboard UI. For this research, we developed a third person shooting game and conducted experiments for 80 college students. The results of the experiments were analyzed using statistical significance using the T-test method. Finally, in order to improve user's performance level, we conclude that the user's gaming experience is a bigger factor than the presence or frequency of providing Leaderboard, causing a significant difference.

게임 중 Leaderboard 제공 유무 및 빈도에 따른 사용자 수행수준에 대한 연구

서수종**,정지연**,김은경*,한예진*,최종인***,김종현****,이정*,김선정*, **
한림대학교 융합소프트웨어학과*,한림대학교 인터렉션 디자인 전공**, 영산대학교 문화콘텐츠학부 게임콘텐츠전공***, 강남대학교 소프트웨어응용학부****

초록

게임 개발에 있어서 사용자와 게임간의 상호작용은 중요한 요인이다. 본 논문은 슈팅게임에서의 Leaderboard UI에 대해 고찰하고 Leaderboard UI의 유무 및 제공하는 빈도에 따른 사용자의 수행수준에 대하여 연구한다. 본 연구를 위해 3인칭 슈팅 게임을 개발하였으며 80명의 대학생을 대상으로 실험을 진행하였다. 실험결과에 대해 T-test 분석 기법을 활용하여 그 통계적 의미를 분석하였다. 최종적으로 사용자의 수행수준 향상을 위해서는 Leaderboard의 유무 및 제공 빈도보다는 사용자의 게임 경험이 더 큰 요인이며 유의미한 차이를 발생시킨다는 결론을 얻었다.

Figure

Table