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ISSN : 1598-4540(Print)
ISSN : 2287-8211(Online)
Journal of Korea Game Society Vol.18 No.4 pp.43-52
DOI : http://dx.doi.org/10.7583/JKGS.2018.18.4.42

A Follow-up Study of the Effects of Mobile Serious Game Application on Diabetes

Yu Jeong Kim
Dept. of Nursing, Chosun Nursing College
Corresponding Author: Yu Jeong Kim(Chosun Nursing College)

Abstract

This study was developed as a mobile serious game app (Roly Poly 160 App) based on a prototype model and then used in a public health center for diabetes patients. The mobile serious game application upgraded the mobile version of Roly Poly 160, which is a content for diabetes self-management of the existing PC version, by requesting to charge service of G city. The study period was from February 19, 2018 to May 11, 2018, and users were allowed to access the Roly Poly 160 app at least once a day for a total of 8 to 12 weeks after the preliminary investigation. As a result, HbA1C was significantly decreased(p=0.04), and diabetic knowledge was significantly higher than that before the follow-up(p=0.01). After applying Roly Poly 160 App, Satisfaction score was 3.74 out of 5 points.

모바일 기능성 게임 앱이 당뇨환자에게 미치는 효과에 대한 추적 조사 연구

김유정
조선간호대학교 간호학과

초록

본 연구는 프로토타입 모델을 기반으로 모바일 기능성 게임 앱(롤리폴리 160앱)으로 개발한 후, 보건소에 내원하는 당뇨환자에게 사용하게 한 후 효과성을 추적 조사한 연구이다. 롤리폴리 160앱은 기존의 PC버전의 당뇨 자가관리용 기능성 콘텐츠인 ‘롤리폴리 160’을 G광역시의 유료화 서비스 요청에 의해 모바일 버전으로 업그레이드 한 것이다. 연구기간은 2018년 2월 19일부터 5월 11일까지였으며, 사용자는 사전조사 후 총 8주∼12주 동안 매일 1회 이상 자유롭게 롤리폴리 160앱에 접속하여 당뇨 자가관리를 하였다. 연구결과, 롤리폴리 160앱을 8∼12주간 사용한 사용자의 당화혈색소는 추적전보다 유의미하게 감소하였고(p=.04), 당뇨 지식은 추적전보다 통계적으로 유의하게 상승하였다(p=0.01). 롤리폴리 160앱을 적용한 후 전반적인 만족도는 5점 만점 중 3.74점으로 나타났다.
 

Figure

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