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ISSN : 1598-4540(Print)
ISSN : 2287-8211(Online)
Journal of Korea Game Society Vol.18 No.4 pp.15-32
DOI : http://dx.doi.org/10.7583/JKGS.2018.18.4.15

A Study on the Virtual Reality Sickness Measurement of HMD-based Contents Using SSQ

Rongrong Qiao*, Dongsoong Han**
Dept. of Culture Technology, Jeonju University*, Dept. of Game Contents, Jeonju University**
Corresponding Author: Dongsoong Han(Jeonju University)

Abstract

In this research, SSQ is used to validate and explore effective indices for VR sickness and to diagnose the severity of each symptom. Therefore, this research used first, third person game and 360° actual content which are mainly used in existing VR contents, and measured various sickness symptoms using SSQ. Also, according to the result of statistical analysis, increased the power and contribute to identify virtual reality sickness measurement method. In addition, this research examined the difference of gender, age and the experience of virtual reality using statistical methodology, and improved diagnostic capability.

SSQ를 이용한 HMD기반 콘텐츠의 VR 멀미 측정 방법에 관한 연구

교용용*, 한동숭**
전주대학교 일반대학원 문화기술학과*, 전주대학교 게임콘텐츠학과**

초록

본 연구는 시뮬레이터 멀미 측정 도구인 SSQ를 이용해 가상현실 멀미를 유발시키는 지수를 도출하여 각 증상별로 심각도를 진단함으로써 가상현실 멀미를 위한 측정 방식을 제시하였다. 그래서 본 연구는 기존 가상현실 콘텐츠에서 주로 사용하는 1인칭, 3인칭게임 및 360° 실사 콘텐츠를 이용했고 SSQ를 이용하여 다양한 멀미 증상을 측정하였으며 통계분석을 통해 산출한 결과는 가상현실 멀미 증상을 완화하는데 기여하고자 한다. 또한 본 연구에서는 성별, 나이, 경험유무에 따라 가상현실 멀미에 차이가 있는지에 대해서도 통계방법론을 이용해 입증하였다.
 

Figure

Table