Journal Search Engine
Search Advanced Search Adode Reader(link)
Download PDF Export Citaion korean bibliography PMC previewer
ISSN : 1598-4540(Print)
ISSN : 2287-8211(Online)
Journal of Korea Game Society Vol.18 No.3 pp.61-70
DOI : http://dx.doi.org/10.7583/JKGS.2018.18.3.61

A Study on Simulator Control for Improving Virtual Presence

Su-Bin Jeong*,Sung-Soo Park**,Jung-Hwan Sung**
School of Global Media, Soongsil University*
Department of Media, Soongsil University**
Corresponding Author: Jung-Hwan Sung(Department of Media, Soongsil University)

Abstract

Thanks to the 4th Industrial Revolution, interest in virtual reality increased and many improvements of VR devices were made. Among the VR devices, the simulator plays an important role in improving the real feeling of virtual presence. In this paper, we analyze the case of existing simulator and control method for efficient interlocking of motion simulator and VR contents, and classify motion control elements in VR contents into four types. Based on this preliminary study, this paper proposes a modular motion control method to help the contents and simulator work more effectively in the production of VR contents.

가상 실재감 향상을 위한 시뮬레이터 제어 방안 연구

정수빈*,박성수**,성정환**
숭실대학교 글로벌미디어학부*, 숭실대학교 미디어학과**

초록

4차 산업혁명에 힘입어 가상현실에 대한 관심이 높아지고 VR기기들의 많은 발전이 이루어 졌다. 이러한 기기들 중 모션 시뮬레이터는 가상현실의 실재감 향상에 많은 기여를 한다. 본 논문에서는 모션 시뮬레이터와 VR콘텐츠의 효율적인 연동을 위해 기존 시뮬레이터와 제어 방식의 사례에 대해 분석하고, VR콘텐츠 내의 모션 제어 요소를 추출하여 크게 4가지로 분류하였다. 이러한 사전 연구를 바탕으로 본 논문은 VR콘텐츠 제작 시 보다 효율적으로 콘텐츠와 시뮬레이터를 연동할 수 있도록 돕는 모듈형 모션 제어 방식을 제안한다.

Figure

Table