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ISSN : 1598-4540(Print)
ISSN : 2287-8211(Online)
Journal of Korea Game Society Vol.18 No.2 pp.37-46
DOI : http://dx.doi.org/10.7583/JKGS.2018.18.2.37

A Verification of Cognition Improvement of Science and Engineering using Gamification

Sungjin Park,Sangkyun Kim
Industrial Engineering, Kangwon National University
Corresponding Author: Sangkyun Kim(Kangwon National University)
E-mail: saviour@kangwon.ac.kr

Abstract

Purpose of this study was to improve students' negative perception of 'difficulties' in science & engineering. a survey tool consisting of four questionnaire for research had developed. For the experiment, this study used the gamified contents and used to 58 students of A University in Chuncheon. According to the results of the analysis, it was found that the gamified contents influenced a positive in improving the negative perception of science & engineering. Based on the results of this study, we will discuss the sustainability of knowledge acquisition along with the improvement of negative perception of science & engineering.

게이미피케이션을 활용한 과학과 공학의 인식 개선 검증

박성진,김상균
강원대학교 산업공학전공

초록

본 연구는 학습자의 과학과 공학에 대한 ‘어려움’이라는 부정적 인식 개선이 목적이다. 연구를 위해 4개 구인으로 구성된 설문도구를 개발했다. 실험을 위해 게이미피케이션이 적용된 학습 콘텐츠를 사용했다. 실험은 춘천에 위치한 A 대학교 학생 58명을 대상으로 진행했다. 분석 결과에 따르면, 게이미피케이션이 적용된 학습 콘텐츠가 과학 & 공학에 대한 부정적인 인식 개선에 대해 긍정적으로 작용한 것으로 나타났다. 본 연구결과를 바탕으로 과학 & 공학의 부정적 인식 개선과 더불어, 과학과 공학적 지식 습득에 대한 지속가능성에 대해 논의한다.

Figure

Table