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ISSN : 1598-4540(Print)
ISSN : 2287-8211(Online)
Journal of Korea Game Society Vol.18 No.2 pp.15-26
DOI : http://dx.doi.org/10.7583/JKGS.2018.18.2.15

Forecasting Ecosystem Changes in Virtual Reality Game Industry using Scenario Network Mapping

Chang Seop Rhee*,Hyunjung Rhee**
Sejong University*, Chung-Ang University**
Corresponding Author: Hyunjung Rhee (Chung-Ang University)
E-mail: bonoanimi@cau.ac.kr

Abstract

Virtual Reality(VR) is one of the most remarkable technologies in the current game industry. Nevertheless, it is difficult for the game industry to actively invest in the VR technology because of the technical problems to overcome and the uncertainty about the market possibility. Therefore, this study attempts to estimate the future possibilities of the VR game market in various angles. For the purpose, we explore the domestic game market from the past to the present, and forecast the game industry ecosystem using the Scenario Network Mapping. Based on the result, we propose a short and long term future prospect and suggest the possible strategies for each stakeholder of the VR game market.

가상현실게임 산업의 생태계 변화 예측 및 대응 전략

이창섭*,이현정**
세종대학교 경영학과*, 중앙대학교 융합교양학부**

초록

가상현실은 현재 게임 산업에서 가장 주목하는 기술 중 하나다. 그럼에도 불구하고 가상현실 기술 자체가 극복해야 할 문제점과 시장가능성에 대한 의문으로 게임 산업에서 이에 대한 투자가 활발히 이루어지기 어려운 실정이다. 따라서 본 연구에서는 가상현실 게임 시장의 미래 가능성을 다각도로 타진해보고자 하였다. 이를 위하여 과거부터 현재까지 국내의 게임시장 발전 양상을 살펴보고, 시나리오네트워크매핑(SNM)을 활용하여 이해관계자 구조를 통한 미래예측을 시도하였다. 그 결과는 장·단기적 미래전망을 제시하고 이를 바탕으로 가상현실 게임 산업의 핵심이 될 이해관계자들에게 필요할 활동과 전략에 대한 시사점을 제시하였다는 데 공헌점이 있다.

Figure

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